Saturday, August 15, 2009

mata n kamera

kamera




ni tuan punye kamera

masa kursus induksi ari tu...aku blaja tentang kamera dgn fazrul..org lain sibuk berkursus..aku sibuk main kamera ni..aku rasa teruja tgk kamera ni..actually aku takla terror amik gamba..dan tak pernah nak blaja..sbb aku rasa amik gamba ni..sekadar amik je...janji dpt apa yang aku dapat..aku tak reti nak set kan angel angel dia bagi cantek ke apa ke..bg aku janji aku dapat apa yang aku nak amik tu..ha makna nya aku dapat la gambar tu.,.kan kan..tapi bila si fazrul ni bercerita pasal kamera ni..tetiba lak aku rasa cam best la plak teknik teknik dia mengambil gambar ni...

Mata dan kamera beroperasi mengikut prinsip yang sama. Kanta mata dan kanta kamera berfungsi memfokuskan cahaya. Imej terbentuk pada retina mata manakala imej bagi kamera terbentuk pada filem. Mata dan kamera membentuk imej yang lebih kecil dari objek, songsang dan nyata.

inilah assumption yang si fazrul ni citer ngan aku..lebih kurang la yang dapat aku simpulkan..so konklusinya mata n kamera ni lebih kurang sama la functional dia..tapi mana leh sama 100% ,mata kan anugerah dr allah yang tidak ternilai tapi..secara amnya...kerdipan mata dianggap sebagai flash kamera dan bila di kerdip memorinya sampai ke otak untuk disimpan..macam tu juga kamera bila disnap akan disimpan dlm memory card then akan diproses menjadi foto dan dapatla disimpan jadi kenangan atau diframe..bagi mata pula kerdipan yang sampai ke memori otak akan di simpan selamanya hinggalah masa menentukannya samaada sampai atau tidak pemikiran kita untuk mengingatinya sesuatu masa nanti......jadi untuk memastikan ingatan kita ni tidak lupa atau nyanyuk...kita mestilah menjaga nya dgn sempurna..mcm tu juga bile kita menjaga memory card kita..dr segi penjagaan,,masa nak beli...brand and etc...so..untuk otak kita...camna ek?itu kita kena kaji balik..cuma satu je yang aku pegang...dgn membaca alquran...itu akan membuatkan kita senang untuk menghafal dan mengingati sesuatu perkara...mmg terbukti..sbb nenek sedara aku yang dah 70 tahun kat shah alam tu...still ingat lagi kat aku..apa yang jadi kat aku skrg ni..aku dpt kerja baru..aku kerja lama...resepinya...setiap kali lepas semayang..baca al-quran...skrg ni aku cuba praktikan..tak banyak pun..paling kurang 3 helai pasti aku cuba baca...insya allah....eh dah jauh dr tajuk ni...apa apa pun sekadar berkongsi pengetahuan...chow.

No comments: