Sunday, November 28, 2010

kun fa ya kun

Hari ni aku sedikit emosi bile cakap bab jodoh..
bagi aku aku takde lah desprate sangat toward that thing
tak la kata tanak kawen tapi...bagi aku semuanya aku serah kan pada "dia"
bukan maksud nya aku tak berusaha..tapi..kalau 44 kali pun aku sebut aku nak kawen..tapi kalau "dia" kata tak..tak lah kan...usaha mcamana pun semuanya kuasa dia.."kun fa ya kun".aku ni hamba je yang tak layak pun nak lawan kuasa dia...

cuma aku tak faham kenapalah sesetengah org suka sgt nak mempersoalkan benda benda ni
actually mmg la aku terasa..tapi aku fikir malas nak layan..but kadang kadang tu aku rasa mcm geram juga..dsbb kan yang tanya tu kawan kawan la juga.... fyi..even my parent pun tak pernah persoalkan/tetapkan bile aku ni nak kawen ke apa ke..sbb dia tahu anak dia mcmana..so far aku tak menyusahkan,jaga hati dia jaga diri sendiri..buat apa yang "dia"suruh ...insya allah..ketentuan yang lain tu urusan "dia".doa,usaha dan tawakal..mcmana sekalipun..kalau apa yg ditulis tu lain ..tetap akan jadi lain..kita tak tahu apa yang akan jadi dlm hidup kita...ketentuan "dia",tak siapa pun tahu..rezeki jodoh ajal maut pertemuan semua urusan dia..taktau la plak ada org lain leh tentukan bab bab ni

sebagai kawan la kan...perlu ke nak tanya berulang kali ...kalau dah tahu benda tu menyakitkan hati kawan...that should call a fren ke?mmm...in the name of fren maybe yes but true fren maybe nop..kalau tak boleh nak hormat perasaan kawan..maybe lah concern kot or care..tapi ...sepatutnya tahu la mcmana yang kawan ni rasa..cuba duduk dalam diri kawan tu dan fahami perasaan dia..kalau tak rasa nak buat mcm tu..tak payah nak amik tahu langsung..cakap benda yang perlu je.

entalah..kalau diam makin jadi tapi kalau bercakap mcm lupa tentang diri sendiri...apa apa pun bila dtg benda mcm ni kat aku...aku senyum je..sbb aku tahu ALLAH ada dgn aku..dia tahu apa yang direncanakan untuk aku...sbb yang sebenarnya yang baik dr dia yang buruk pun dr dia..semua dia telah tuliskan untuk aku takdir aku untuk aku direncanakan kan muka bumi ALLAH ni..segalanya kepunyaan dia..aku takde hak /kuasa untuk halang,aku pun tak tahu apa akan jadi masa depan aku..bukan lah masa depan sahaja..apa nak jadi sesaat lagi pun aku tak tahu....so buat apa aku nak pikir menyusahkan diri..apa yang ditakdirkan direncanakan utk aku..aku layan jelah mungkin ini bahagian untuk aku,bahagian untuk org lain..sendiri mau ingat la.....

cuma aku mengambil pendekatan yang positif...bak kata yati..ada juga yang tegur tu maknanya ada juga yang nak amik tahu dan care pasal ko..tu dia tegur drpada dia biarkan ko terus..hahahaha..takpalah tegur aku aku terima..cuma janganla lupa tengok diri sendiri sekali..tak semua kat dunia ni perfect ..dan tak semua apa yang kita nak tu jadi..apa apa pun..layankan je..selagi ada kat atas bumi ni..mmm..hadap jelah

petikan dari blog
tini rahim ni yang aku suke baca..meh aku kongsi plak

Social Conduct 101
Ok. Daripada bendalah2 ni jadi bahan rungutan dan bahan cakap belakang, aku rasa lebih baik aku tulis kat sini, untuk dijadikan panduan untuk kita semua supaya kita lebih berhati2 semasa bersosial. Ini bukan rekaan dan mengikut sentimen sendiri ye. Ini adalah hasil observasi.....


1. Untuk orang2 yang dah kahwin, boleh tak jangan:Sibuk bertanya kawan-kawan yang single bila diorang nak kahwin? Ye fine, anda dah kahwin. Oh yes, people are all enthusiastic reading your Facebook blabs about how over the rainbow you are because you've found your Mr/Mrs Right. Tapi tolonglah fikir, ramai lagi yang masih mencari. Ramai lagi yang masih tertunggu. Ramai yang kira dengan jari usia yang makin meningkat tapi belum jumpa jodoh. It's not so much fun compared to your much awaited 2nd honeymoon to Bali because your husband loves you too much, so stop rubbing it at people's face. Tak semua orang bertuah macam kau. It is just so plain rude to ask "kau punya turn bila?" "sampai bila lagi nak single nokk?" "kau tak teringin nak naik pelamin ke bai?" sampai meleser2 kat ketiak laki/bini. Bodohnya lah soalan. Siapa tak mau kawin??

yang lelain bacalah sendiri....

then aku rasa farina dlam blog dia pun pernah cakap pasal benda benda mcm ni

Kau bila nak kawin?...

memilih sgt la ko nih!

"That, was the message that greeted me early Sunday morning in my Facebook inbox. Needless to say, I am of course, not the slightest bit amused by it.

Saya, malas nak cakap banyak lah.Saya berdoa, suatu hari nanti, bila saya dah berumahtangga, saya tak akan jadi salah seorang manusia macam ni, who thinks being single is a disease and it is their responsibility to find the cure.

As to answer that question of bila, Allah sahaja yang tahu. So why don't you do me a favor, tanyalah Dia.

thanks u blog

7 comments:

Byzura Mj (By) said...

aku pun ada.. sampaikan orang cakap, dia dah kawin.. ko bila lagi?? tahun depan bla bla.. weh majlis dia lagi besar... dan ko mesti lagi besar la kan?? oh perlu ke kawan cakap macam tu? aku rasa ko tahu maksud 'dia' tu siapa. sebak je. tapi aku malas layan! penuh dah kot tahi telinga. hahahaha

Lynda said...

tahu takpe...bongok sangat kan,kalau take menda nak tanya takyah cakap.aku bukan marah.tapi cakap tanak fikir..lupa kot..manusia kan mudah lupa..ehheeh

bb7ady said...

ohh aku sgt benci bila ditanya soklan bila mau kawen?
sukatiklah kan nk kawen bila pon.

pastu lagi tak tahan ade yg kuar statement camni "best tau kawen. rugi la kau.. bla bla bla."

so what? aku pedulik hape nak best ker nk tonggang terbalik ker rumahtangga kau. huhu

eh tetibe emo kat sini. aaaggagaga

Lynda said...

bb7ady:nina..aku cr entry ko yang tanya balik ko bile nak mampus tu..aku nak je paste kat sini..aku pun tetibe je emo..padahal b4 ni aku cool je,tapi kalau dah tak faham sgt perasaan org biar aku jelaskan kat sini.

bb7ady said...
This comment has been removed by the author.
bb7ady said...

ohh entry yang itu adelah:

http://n-t-a-h.blogspot.com/2010/09/entry-rojak.html

meh aku copy paste. hahaha

ohh ye aku sangat menyampah dengan soklan bile nak kawen???

boleh tak aku tanye soklan yang sama style gitu kat kau yang berbunyi:

laki kau bile nak kawen lagi satu ye?

takpon aku tanye,

kau bile nak mampos?

boleh jawab tak agak-agak?

Lynda said...

hehehehe...